BEYOND THE OXYMORON. FROM ENVIRONMENTALIZATION TO THE COMPLEXIZATION OF THE UNIVERSITY

Keywords: Greening, complexification, public universities, oxymoron

Abstract

From the end of the 50's to date, the progress in the generation of algorithms on environmental issues has not ceased. The question from this perspective is whether the relationship of the human being with nature has transcended, has changed, has been transformed or remains the same. In this regard, and from a perspective that starts from education as an essential element of human "development", it is inescapable to think that educational institutions, higher education institutions and in particular public universities in Mexico, have approached the "environmental" only from a perspective of human thought. Therefore, if the "official" devices are reviewed, the discourse (power), from the mythical Brundtland report to the wide-ranging Sustainable Development Goals, evidently emanating from the United Nations, calls into question the relevance of what Nature is when the bases of sustainable development are raised from a Western epistemological logic. In this way, sustainable development is not only a concept, it becomes an oxymoron that we have referred to countless times in all areas to point out what we intend to happen, but that in practice and after more than thirty years, remains a misunderstood, poorly founded and above all, misdirected utopia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boff, Leonardo (2013) La sostenibilidad, qué es y qué no es. Ed. Sal Terrae, España

Complexus (2006) Indicadores para medir la contribución de las Instituciones de Educación Superior a la Sustentabilidad. Ed. Universidad de Guanajuato, México.

Declaración de Talloires (1990) https://jmarcano.com/educa/ea-documentos/declaracion-talloires/

De Souza Santos, Boaventura (2018) Consultado el 10/10/2022 en: https://www.elsaltodiario.com/pensamiento/entrevista-boaventura-sousa-tragedia-nuestro-tiempo-dominacion-unida-resistencia-fragmentada

Gutiérrez Barba, Blanca E. y Martínez Rodríguez, María Concepción (2010) “El plan de acción para el desarrollo sustentable en las Instituciones de Educación Superior. Escenarios posibles. En Revista de la Educación Superior Vol. XXXIX (2), No. 154, abril-junio, pp. 111-132, México

Informe Brundtland (1987). Consultado el 11/10/2022, En: https://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_1/CMMAD-Informe-Comision-Brundtland-sobre-Medio-Ambiente-Desarrollo.pdf

La Carta de la Tierra. Consultado el 17/10/2022 en: https://cartadelatierra.org/lea-la-carta-de-la-tierra/descargar-la-carta/

Maldonado, Carlos (2016). Pensar como la Naturaleza. Uni-pluri/versidad, Vol. 16, N.° 2, Universidad de Antioquia, Colombia

Sauvé, Lucie (2003). Perspectivas curriculares para la formación de formadores en educación ambiental. Conférence présentée dans le cadre du Primer Foro Nacional sobre la Incorporación de la Perspectiva Ambiental en la Formación técnica y profesional. Du 9 au 13 juin, 2003, Universidad Autónoma de San Luis Potosí, Mexique, 20 pages (CD-Rom non paginé; http://ambiental.uaslp.mx/foroslp/cd/)

Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales (SEMARNAT), Acuerdo por el que se crea el Consejo Consultivo Nacional del Sector Ambiental, Diario Oficial de la Federación, México, 04/06/2018, consultado en www.dof.gob.mx.

SEMARNAT. Compendio De Estadísticas Ambientales 2015. https://apps1.semarnat.gob.mx:8443/dgeia/compendio_2015/dgeiawf.semarnat.gob.mx_8080/ibi_apps/WFServlet4813.html

SIC. (2022) Sistema de información cultural. Página web consultada el 12/10/2022 En: sic.cultura.gob.mx

United Cities and Local Governments (2010) “Culture: Fourth Pillar of Sustainable Development”. En: www.agenda21culture.net.

Consultado el 10//10/2022 en https://agenda21culture.net/sites/default/files/files/documents/en/zz_culture4pillarsd_eng.pdf

Vega, Guillermo (2017) “El concepto de dispositivo en M. Foucault. Su relación con la microfísica y el tratamiento de la multiplicidad”. En: Revista Digital del Instituto de Filosofía de la UNNE. No. 12, República Argentina

Received: 2024-03-25
Published: 2024-03-25
How to Cite
Sánchez Barreto, R. F., Iglesias Piña, D., & Ávila Córdoba, L. I. (2024). BEYOND THE OXYMORON. FROM ENVIRONMENTALIZATION TO THE COMPLEXIZATION OF THE UNIVERSITY. Iberoamerican Journal of Complexity and Economics Sciences, 2(1), 109-121. https://doi.org/10.48168/ricce.v2n1p109