Creative leadership and VICA environments
Abstract
The increasing volatility, uncertainty, complexity and ambiguity in our society present us with an environment of constant change. This reality leads us to reflect, in this paper, on the potentialities that leadership should project in organizations and that require creative and strategic thinking with alternative approaches.
Downloads
References
Adair, J. (2009). El arte del liderazgo. Ediciones Granica.
Albert Costa Marcé. (2015), Liderazgo y Dirección de Empresas en el s. XXI, UOC.
Bosetti, L., & Heffernan, T. (2021). La disminución de la esperanza y el pensamiento utópico: el liderazgo de la facultad bajo el régimen neoliberal. Revista de Administración e Historia de la Educación, 53(2), 106-120. researchgate.net
Cole, M. y Higgins, J. (2021). El liderazgo se desmorona: el pensamiento defectuoso detrás de la administración moderna. [HTML]
Collins, J. (2001). De bueno a excelente: por qué algunas empresas dan el salto... y otros no. Harper Business.)
Conejero Pérez, J. I. (2023). Influencia de la inteligencia emocional en la experiencia laboral: análisis de sus efectos sobre la competencia de trabajo en equipo y el liderazgo auténtico. us.es
Crossan, M., y Osman, S. (2015). Un análisis longitudinal de múltiples niveles de la eficacia de los enfoques cognitivo racional y experiencial intuitivo para la toma de decisiones estratégicas. Avances en Gestión Estratégica, 33.
Ford, J., Harding, N., & Gilmore, S. (2023). Re/buscando el liderazgo: Una crítica en dos agonías y nueve ataques. relaciones humanas. sagepub.com
García, P. (2020). Análisis de las potencialidades hacia el liderazgo en el personal de sistemas empresariales en entornos VICA. Universidad Militar Nueva Granada.
Goleman, D., Boyatzis, R., & McKee, A. (2013). Liderazgo primigenio: Liberando el poder de la inteligencia emocional (10th anniversary ed.). Harvard Business Review Press.
Hughes, T. R. y Davidson, F. D. (2020). Liderar a través del conflicto con credibilidad. En Oxford Research Encyclopedia of Education. researchgate.net
Kissinger, H. (2022). Liderazgo: Seis estudios de estrategia mundial. [HTML]
Coures, J. M., & Posner, B. Z. (2017). El reto del liderazgo: Cómo hacer que sucedan cosas extraordinarias en las organizaciones (6th ed.). Jossey-Bass.
Lozano Loaiza, K., García Marchena, N., & Narváez Cerón, A. (2024). Talento 4.0, un nuevo reto para el área de gestión humana (Bachelor's thesis, Escuela de Economía, Administración y Negocios). upb.edu.co
Méndez, F. M. L. E. (2024). Subjetividad y Management: el discurso capitalista y su incidencia sobre la subjetividad del trabajador en el S. XXI. uaq.mx
Mireya, M., and Facundo, S. (2018). Liderazgo eficaz en entornos dinámicos: constructos relevantes y modelo explicativo. Departamento de Administración de Empresas y Sociología, Universidad de Pamplona. P.A.S.O.S., 161-194.
Nitro, I. I. y Kilmann, R. H. (2021). La psicodinámica del liderazgo ilustrado: hacer frente al caos. oapen.org
Sinek, S. (2009). Empieza por el porqué: Cómo los grandes líderes inspiran a todos a actuar. Portfolio.
Smith, W. y Lewis, M. (2022). Pensamiento ambos: Abrazar las tensiones creativas para resolver tus problemas más difíciles. researchgate.net
Vieira, M. G. R., del Buono, C. M., & Díaz, J. M. (2024). Navegando los entornos BANI: desafíos y oportunidades en un mundo en transformación. Revista EDICIC. edicic.org
Wiseman, L., & McKeown, G. (2010). Multiplicadores: Cómo los mejores líderes hacen que todos sean más inteligentes. Harper Business.
Copyright (c) 2024 Iberoamerican Journal of Complexity and Economics Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors transfer exclusively the right to publish their article to the Iberoamerican Journal of Complexity and Economics Sciences, which may formally edit or modify the approved text to comply with its own editorial regulations and with universal grammatical standards, before its publication; Likewise, our journal may translate the approved manuscripts into as many languages as it deems necessary and disseminate them in various countries, always giving public recognition to the author or authors of the research.