CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AND CORPORATE IMAGE OF THE LUBRICANT SECTOR IN GUAYAQUIL
Abstract
The main objective of this research is to identify the influence of Corporate Social responsibility in the corporate image of enterprises of the lubricants market sector in the city of Guayaquil. A non-experimental methodology was applied with the following main results: There is indeed, a correlation between Social corporate responsibility and corporate image. The measuring instrument reached a Cronbach alpha level of reliability of 0,986. A Spearman coefficient of 0,991 shows a strong correlation between the two variables. Both correlation coefficients, in their respective dimensions, scored over 0,90. A sensitivity model was finally used which involved Social Corporate Responsibility, corporate image, and the level of compliance. The model determined that if there were changes in social and legal aspects, there would be a greater impact in the corporate image of enterprises of this sector.
Downloads
References
AEADE. (2017). Asociación de Empresas Automotrices del Ecuador. Obtenido de Los vehículos motor.
Aguilar, S., Salguero, R., & Barriga, S. (2018). Comunicación e Imagen Corporativa. Gestión de proyectos editoriales universitarios.
Alvarado, A., & Sclesinger, M. (2008). Dimensionalidad de la Responsabilidad Social empresarial percibida y sus efectos sobre la imagen y la Reputación: una aproximación desde el modelo de Carroll. Estudios Gerenciales, 37-59.
Armijos, F., Bermúdez, A., & Mora, N. (2019). Gestión de administración de los Recursos Humanos. Revista Universidad y Sociedad.
Arredondo, F., De la Garza, J., & Vásquez, J. (2014). Transparencia en las organizaciones, una aproximación desde la perspectiva de los colaboradores. Estudios Gerenciales, 408-108.
Barney, J. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17, 99-120.
Barrio, E. (2016). La gestión de la Responsabilidad Social Corporativa. El Caso Unilever España. Universidad Autónoma de Barcelona.
Cajiga, J. (2016). El concepto de Responsabilidad Social Empresarial. Cemefi.
Camacho, J. (2015). Las normas de responsabilidad social. Su dimensión en el ámbito laboral de las empresas. Revista Latinoamericana de derecho social.
Cassand, M. (2014). Análisis de la RSE de dos grandes compañías petroleras: contraste entre las acciones realizadas y la percepción pública. Universidad Pontificia ICADE.
Cedeño Morán, W., Ortiz Choez, G. G., & Contreras Mejía, M. (2018). La Responsabilidad Social Empresarial en Ecuador y las relaciones comerciales con la Unión Europea. Editorial Académica Universitaria (Edacun). Obtenido de http://edacunob.ult.edu.cu/bitstream/123456789/77/3/La%20Responsabilidad%20Social%20Empresarial%20en%20Ecuador%20y%20las%20relaciones%20comerciales%20con%20la%20Uni%c3%b3n%20Europea.pdf
Cedeño, K., & Espinoza, C. (2018). Diseño de identidad corporativa para posicionar empresas de servicios de asesoría empresarial. Revista Observatorio de la Economía Latinoamericana, I(1), 1-23.
Coba, E., Díaz, J., Zurita, E., & Proaño, P. (2017). La responsabilidad social empresarial en las empresas del Ecuador. Un test de relación con la imagen corporativa y desempeño financiero. Ingeniería Industrial. Actualidad y Nuevas Tendencias.
Córdoba, S. O. (2011). La Comunicación en la gestión de la Responsabilidad Social Empresarial. Correspondencias & análisis, (1), 137-156. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3934133.pdf
Echeverría, O., Abrego, D., & Medina, J. (2018). La responsabilidad social empresarial en la imagen de marca afectiva y reputación. Innovar.
Fanjul, C. (2008). La importancia de la comunicación no verbal en la configuración de la imagen corporativa. ICONO 14. Revista de comunicación y nuevas tecnologías, N° 11, 1-20. Obtenido de http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/18434/32386.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Fernández, B. (2016). Responsabilidad Social, Ética Empresarial y Gestión de la Diversidad. Fundación Cepaim.
Fodymanow, K., & Lorenzo, M. (2016). Imagen corporativa . Valencia : Universidad de Valencia.
Galileo. (2020). La importancia de la Responsabilidad Social Empresarial. Universidad de Galileo.
Garbanzo, G. (2015). Desarrollo organizacional y los procesos de cambio en las instituciones. Revista Educación.
González, E. J. (2011). Comunicar la responsabilidad social, una opción de éxito empresarial poco explorada. Revista lasallista de investigación, 8(2), 173-186. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/695/69522607019.pdf
Granados, P. (2016). La RSE como impulso de la sociedad. Diario Responsable.
Guevara, N. (2019). LA GESTIÓN DE LA RESPONSABILIDAD SOCIAL EMPRESARIAL Y SU INFLUENCIA EN EL COMPROMISO ORGANIZACIONAL DE LOS FUNCIONARIOS Y PROFESIONALES DE LA EMPRESA DE GENERACIÓN ELÉCTRICA DEL SUR – EGESUR S.A., AÑO 2018. Tacna, Perú: Trabajo de grado para optar al título de Ingeniero Comercial de la Universidad Privada de Tacna. Obtenido de http://repositorio.upt.edu.pe/bitstream/UPT/950/1/Guevara-Cabrera-Nelida.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (1991). METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN.
Hernández, C., & Bonomie, M. (2010). Responsabilidad Social Empresarial; Estrategia de Competitividad en el marco de la Globalización. Formación General.
Hsu, S. L. (2018). The Effects of Corporate Social Responsibility on Corporate Image, Customer Satisfaction and Customer Loyalty: An Empirical Study on the Telecommunication Industry. The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 5(5), 4693-4703. doi:10.18535/IJSSHI/FV5I5.08
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (31 de Diciembre de 2018). Directorio de empresas 2018. Recuperado el 9 de Septiembre de 2020, de http://redatam.inec.gob.ec/cgibin/RpWebEngine.exe/PortalAction?&MODE=MAIN&BASE=DIEE2018&MAIN=WebServerMain.inl
Lizarzaburu, E., & Del Brio, J. (2016). Responsabilidad Social Corporativa y Reputación Corporativa en el sector financiero de países en desarrollo. Journal Globalization, Competitiveness and Governability, 42-65.
López, D. (2019). Cumplimiento normativo. Economipedia.
Mahon, J. (2002). Corporate Reputation: Research Agenda Usiing Stratregy and Stakeholder Literature. International Association for Business and Society.
Martínez, F., Juanatey, B., & Da Silva, M. (2014). Impacto da responsabilidad social sob a óptica empresarial do norte litoral de Portugal. Contaduría y Administración.
Martinez, H. (2016). Responsabilidad social y ética empresarial. ECOE Ediciones.
Matías Sánchez, L. E. (2009). Imagen Corporativa. Trabajo terminal de la Fcultad de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana. Obtenido de http://148.206.53.233/tesiuami/UAMI12310.pdf
Molina, E. C., Córdova, J. D., Meza, E. Z., & López, P. P. (2017). La responsabilidad social empresarial en las empresas del Ecuador. Un test de relación con la imagen corporativa y desempeño financiero. Ingeniería Industrial. Actualidad y Nuevas Tendencias, (18), 23-44. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/2150/215052403003.pdf
Núñez, C., & Brochero, M. (2019). El Talento humano como eje fundamental del Desarrollo Organizacional en las Empresas. Universidad Cooperativa de Colombia.
Ormaza, J., Ochoa, J., Juan, R., & Quevedo, J. (2020). Responsabilidad social empresarial en el Ecuador: Abordaje desde la Agenda 2030. Revista de Ciencias Sociales.
Pérez, M. (2014). La Responsabilidad Social Empresarial y su influencia en la Imagen orporativa en las Pymes de la provincia de Tungurahua. Ambato: Universidad Técnica de Ambato .
Pérez, M., & Espinoza, C. (2016). La Responsabilidad Social Empresarial y su enfoque Ambiental: Una visión Sostenible a Futuro. Universidad y Sociedad.
Pérez, R. C. (2010). Identidad e imagen corporativas: revisión conceptual e interrelación. Teoría y praxis, (7), 9-34. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3233182
Pérez, S. T. (2015). El valor estratégico de la imagen corporativa, su interrelación con la cultura e identidad. Revista caribeña de ciencias sociales,. Obtenido de https://www.eumed.net/rev/caribe/2015/05/identidad.zip
Quinto, I. (2015). Elaboración del plan de responsabilidad social empresarial para Astilleros Navales Ecuatorianos. Universidad Politécnica Salesiana.
Ramos, E., & Valle, N. (2020). Gestión de imagen corporativa como estrategia de sostenibilidad: camino al cambio empresarial. Universidad y Sociedad.
Sarmiento del Valle, S. (2011). La Responsabilidad Social Empresarial: gestión estratégica para la supervivencia de las empresas. Dimensiones Empresariales.
Sarmiento, S. (2011). La Responsabilidad Social Empresarial: gestión estratégica para la supervivencia de las empresas. Dimensión Empresarial, VIII(2), 6-15.
Secretaria de Planificación y Desarrollo. (2019). Obtenido de https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/03/REGLAMENTO-INTERNO-CODIGO-DE-TRABAJO-APROBADO-RI201965091RI.pdf
SUPERCIAS. (2021). Superintendencia de Compañías. Obtenido de https://www.supercias.gob.ec/portalscvs/
Vaca, R., Moreno, M., & Riquel, F. (2016). Análisis de la Responsabilidad Social Corporativa desde tres enfoques: Stakeholders, Capital Intelectual y Teoría Institucional. Conocimiento, Innovación y emprededores: Camino al Futuro.
Xifra, J. (2020). Comunicación corporativa, relaciones públicas y gestión del riesgo reputacional en tiempos del Covid-19. El profesional de la información.
Copyright (c) 2024 Iberoamerican Journal of Complexity and Economics Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors transfer exclusively the right to publish their article to the Iberoamerican Journal of Complexity and Economics Sciences, which may formally edit or modify the approved text to comply with its own editorial regulations and with universal grammatical standards, before its publication; Likewise, our journal may translate the approved manuscripts into as many languages as it deems necessary and disseminate them in various countries, always giving public recognition to the author or authors of the research.