DISCOVERING LIFE FROM ALL OF NATURE: SCIENCES OF COMPLEXITY FOR CHILDHOOD, ADOLESCENCE AND YOUTH?
Abstract
The article maintains that we are immersed in a civilizational turn. This requires that we learn to see the world, society and nature in new ways; In this, the sciences of complexity are gaining space and prestige. There is a need for professionals already trained from the discipline to find opportunities to unlearn in order to learn, although the path could be less traumatic if in this educational or training future (whatever we want to call it), the sciences of complexity were discovered through younger ages. Some reflections are shared that go in that direction: why and how can we offer possibilities of learning in complexity, for childhood, adolescence and youth?
It is concluded that the complexities of life show that thinking about possibilities and even impossibilities is a wonderful way to learn and flow. Learning in complexity, from the earliest stages when human beings still have intact the ability to dream, be amazed and enchanted by the world; They could be very beneficial to find personal happiness and contribute to the birth of a more just and probable life in and for the Biosphere.
Downloads
References
• Alfonso, N. (2020). Computación interactiva y emergente en colonias de hormigas. Ciencias de la complejidad. Revista de la Unidad de Investigación de la Facultad de Economía de la UNISA, 1(1), 7-23. https://fec.unsa.edu.pe/wpcontent/uploads/2020/12/Computaci%-C3%B3n-interactiva-y-emergente-en-colonias-de-hormigas.pdf
• Austin, J L. (1990). Como hacer cosas con palabras. Paidós Studio.
• Bueno, MA. (s/a). El viaje del alba. https://editorialcuatrohojas.com/tienda/el-viaje-de-alba/
• Calvo, C. (2020). Complejización de los procesos educativos y complicación de los procesos escolarizados. En: Necesidades y posibilidades de educación en complejidad. Una mirada prismática, 17-53. Universidad El Bosque. https://repositorio.unbosque.edu.co/server/api/core/bitstreams/a95b0ae0-7965-4d38-bc0e-4e05dd7f45f0/content
• De Santo, M. (2013). ¨Prolegómenos de la performatividad: un diálogo posible entre J.L. Austin, J. Derrida y J. Butler¨. Sapere Aude, 4 (7), 368-384. http://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/5509
• Escurdia, J. (2008). Filosofando con los niños. Ediciones La Rana. https://filosofiaparaniños.com/sitio/wp-content/uploads/publicaciones/filosofando-con-los-ninos-web.pdf
• Maldonado, C.E. (2020a). Occidente, la civilización que nació enferma. Ediciones desde abajo.
• Maldonado, C. E. (2020b). Educación y grados de libertad. En: W. L. Morales y T. Valdez (coords.), Perspectivas desde la complejidad y ciencias sociales (pp. 71-136). El Colegio de Morelos. https://www.researchgate.net/publication/343794253_Educacion_y_Grados_de_Libertad
• Maldonado, CE. (2020c). Condiciones y modos de aprendizaje de complejidad en la universidad. En: Necesidades y posibilidades de educación en complejidad. Una mirada prismática. Universidad El Bosque, 133-145. https://repositorio.unbosque.edu.co/server/api/core/bitstreams/a95b0ae0-7965-4d38-bc0e-4e05dd7f45f0/content
• Maldonado, C.E. (2023a). Gestión y Complejidad. Organizar y gestionar el mundo acorde a la naturaleza. Universidad La Salle. https://www.academia.edu/108926076/Gestion_y_Complejidad_Organizar_y_gestionar_el_mundo_acorde_a_la_naturaleza?uc-sb-sw=36709721
• Maldonado, C.E. (2023b). Indicios de la emergencia de una nueva civilización. Ediciones desde abajo.
• Maldonado, CE. (2023c). De las competencias destrezas y habilidades a los gustos, sensaciones y conocimientos. Praxis Pedagógica, 22(33), 226–245. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.22.33.2022.226-245
• Maldonado, CE. (2023d). Cinco tesis (y cinco conjeturas) acerca de la complejidad del origen y la naturaleza de la vida. Revista de Investigación en Ciencias de la Complejidad y Economía, 1 (1), 37-54. https://doi.org/10.48168/RICCE.v1n1p37
• Maldonado, CE. (2024). Una defensa fuerte de las humanidades. Utopía y Praxis Latinoamericana, 29 (105), e10864429. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/e10864429
• Medina, RM. (2019). La Radio y su contribución a la formación humanista e histórica en Ciencias Médicas. Revista COMEDHI, 1(1), 21-28. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/comedhi/article/view/34281
• Medina, RM. (2020). Programa Educativo para la formación humanista del estudiante de Tecnología de la Salud. Revista Educación Médica Superior, 34 (3), e1957. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300014
• Medina, RM. (2021). Martí y Freire. Formación humana y emancipación. Experiencias desde la educación médica cubana. Paulo Freire. Revista de Pedagogía Crítica, 19(26), 95-112. http://revistas.academia.cl/index.php/pfr/article/view/2135
• Medina, RM. (2022). El actuar humano y profesional en las carreras de la salud. Experiencia cubana en pandemia. Revista Red Comedhi, 4(4),33-46. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/comedhi/article/view/41422
• Medina, RM. (2023). Formación humana en Salud desde lógicas no clásicas y otras perspectivas de la ciencia actual. Revista de Filosofía. Universidad de Zulia, 40 (103), 99-117 . https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8827078
• Medina RM (2024). Ciencias de la complejidad: meterle al mundo lo que el mundo no tiene. Desentrañando la metáfora. Entrevista a Carlos Eduardo Maldonado. Revista Praxis Filosófica, 58, e20313379. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i58.13590
• Martí, J. (1991). Maestros ambulantes. En: Obras completas (tomo 8, pp. 288-292). Editorial de Ciencias Sociales. https://n9.cl/rmzhs
• Martí, J. (1999). Músicos, poetas y pintores. En: La Edad de Oro. Gente Nueva.
• Montañez, A. (2023). Proyectos de inteligencia artificial para descifrar el lenguaje de los animales. https://www.informacion.es/medio-ambiente/2023/01/21/proyectos-inteligencia-artificial-descifrar-lenguaje-81555842.html
• Vaioli, L. (2022). Hola Sócrates. La Filosofía explicada a los niños. Duomo Editorial
Copyright (c) 2024 Iberoamerican Journal of Complexity and Economics Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors transfer exclusively the right to publish their article to the Iberoamerican Journal of Complexity and Economics Sciences, which may formally edit or modify the approved text to comply with its own editorial regulations and with universal grammatical standards, before its publication; Likewise, our journal may translate the approved manuscripts into as many languages as it deems necessary and disseminate them in various countries, always giving public recognition to the author or authors of the research.